Silje Morønning

Gjennom Honduras til El Salvador

• Publisert: 29.03.2015, 16:07
  • Kategori: Triángulo de Centroamérica
  • Fredag morgen kl 7 var kofferten pakket og jeg klar til å reise ut på nye eventyr. Planen var riktignok å komme meg i veien i 4-5 tiden, men det var vel litt vell optimistisk uten vekkerklokke.. Etter 2 lokalbusser kom jeg til grensa til Honduras i 10- tiden, hvor det tok en evighet å komme gjennom migrasjon. Dumme grensevakter som ser på telenovelas når det er 50 personer ventende i kø som ønsker å komme seg videre. De var også veldig dårlig til å skjule det å ta imot bestikkelser, 10 $ inni passet og man kom først i køa. Slik bør det ikke være. Sykt mye korrupsjon her, tror man kan komme unna med mer eller mindre hva som helst så lenge man har penger til å bestikke folk. Uansett, over grensa satt jeg på i en sykkel taxi, for jeg hadde jo ikke klart å gå 1 km på egenhånd. Men der tok de altså ikke et nei for et nei, og nærmest rev av meg ryggsekken og løfta meg opp i setet.Uhøflig var de også, da de syntes jeg betalte for lite i tips, snill som de hadde vært å dytta meg inn i taxi´n, for så å kun få 5 ganger så mye som det de opprinnelig sa de ville. Åååh, kjenner jeg begynner å bli temmelig lei av Latin Amerikanere som prøver å lure turister for penger. Meeen, når sant skal sies så har vel de litt mer bruk for 10$ enn hva jeg har.

Vel, hele reisen trenger vel egentlig ikke mere forklaring enn facebookstatusen min fra i går:

"After 12 hours, a whole bunch of catcalls and staring eyes, a few smart advices on how not to get raped and killed in Central America, two border crossings, 4 local buses(one with a huge hole in the floor and half a door-which apparently was completely normal), a hitchhike, one hell of a shitty road in Honduras, two normal taxis and one bicycle taxi.. I´m finally in San Salvador! Oh, and I saw rain for the first time since.. well, it´s been a long time. Nicaragua is very dry this time of year.
    I managed to take one photo at the border to El Salvador before a lady screamed "Are you crazy, white girl???"-in spanish of course...which made me realise this might not be as "safe" a country as Nicaragua. I've also been stopped 5 times by armed military and police because they had to search the transportation for drugs. Luckily, they didn't find it. Haha, kidding, of course. This is going to be such an exiting trip!"

Grei og kort oppsummering fra hele reisen. Ble også venn med en prest, som tilbydde seg å følge meg hele veien så jeg slapp å reise alene, da det ikke er helt trygt, slik alle stadig vekk forteller meg. Men, jeg kom fram på egenhånd, og har kost meg med å gå rundt i San Salvador alene i dag, helt uten problemer. Jeg har forresten fortsatt kameraet mitt, selv om jeg har gått rundt med det i hånda i hele dag. Det er virkelig ikke så farlig som alle skal ha det til. - Så lenge man har vett nok til å forstå at man bør holde seg unna lumske nabolag og ikke ta uregistrerte taxier, ei heller gå alene på kvelden, iallfall ikke beruset. Klarer man å la vær å gjøre det er nok sjansen for å bli angrepet, voldelig ranet, voldtatt eller drept ganske liten.

Grensen mellom Honduras & El Salvador

Måtte selvfølgelig gjøre litt turistting her i byen, som å gå på museumer, se på kirker og kjente bygg etc.

I selve sentrum var gatene stappfulle

Folkene her er kjempehyggelige som sagt, og alle stopper mer enn gjerne for å ta en liten prat.

^Slik er det i Nicaragua og, trangt og klamt

Kuleste kirka jeg noengang har sett! Iglesia de Rosario

Hostellet jeg har bodd på de siste to nettene, kjempefint for 10 $ natta

Hittil har El Salvador vært over all forventing! Los Salvadoreños, eller Guanacos som de kaller seg her, er kjempehyggelige! Natt til i går delte jeg rom med tre menn mellom 25 og 40, og vi hadde en lang og interessant samtale i nesten 2 timer før vi la oss, og i dagtidlig vekket de meg for å gi hadeklem! De hadde også lagt igjen en koselig hilsen med tre sjokoladebiter til meg. Haha, superkoselig. Latinamerikanere generelt er veldig åpne mennesker, elsker det! Det er nok en av de største grunnene til at jeg liker så godt å reise alene her, da de er mye flinkere til  ta kontakt om man er alene vs om man er med andre turister, noe som selvfølgelig er helt forståelig.

Noe jeg derimot ikke liker så godt med å reise alene er å få så sykt mye mer ufrivillig oppmerksomhet av gutter og menn i alle aldre. Det er nok også det eneste jeg virkelig hater, ja, HATER. Greit, en plystrelyd nå og da går fint, men når det går så langt at de sykler forbi og stapper hånda halveis opp i rævva di......ikke fullt så koselig. At det er mulig å ha så utrolig lite repsekt for kvinner! - Kjenner jeg blir like irritert hver gang jeg kommer inn på temaet, så tror jeg skal stoppe her.

Etter en dag med sightseeing i går, ble jeg med en mexicaner fra hostellet ut på middag. Han elsker å prate, så jeg fikk vite masse om bl.a. livet hans og hvor korrupt Mexico er. Han var ulovlig immigrant i USA i 11 år før han reiste tilbake til Mexico, og nå vet han ikke om han er gift eller ikke da han ikke har snakka med kona på 4 år. Man møter så interessante personer på reise altså!

Planen for resten av påskeferien er fortsatt litt blurrete, men her tar jeg en dag om gangen! Tror jeg iallfall blir en natt til i El Salvador, før jeg muligens krysser grensen inn til Guatemala. Vi får se! En liten oppdatering får dere uansett, før eller siden!

Nå tenker jeg iallfalll å få i meg litt frokost, før jeg pakker sakene og setter kursen mot noen landsbyer litt lengre nord.

Håper alle har en fin start på påskeferien! :)

• Publisert: 29.03.2015, 16:07
  • Kategori: Triángulo de Centroamérica
  • 4 kommentarer
  • Isla de Ometepe & San Juan del Sur

• Publisert: 26.03.2015, 05:00
  • Kategori: Nicaragua
  • Isla de Ometepe var fantastisk!

På lørdag leide vi oss to firhjulinger og råna rundt øya, og slapp heldigvis unna en kraftig bot(kjøre uten førerkort) med litt skandinavisk/new zealandsk flørting med politibetjenten. Det lønner seg å være blond i Latin Amerika altså! Samme dag prøvde vi også canopy, som var kjempegøy!

ikke rart det er mange føll her..

Søndag tok vi ferge og taxi til San Juan del Sur, et massivt turiststed her i Nica. Der koste vi oss med 2 for 1 drinker på Sunday Funday, og dansa og mora oss til vel etter at sola sto opp. Jeg ble god venn med en politibetjent som fikk sjefen på ene utestedet til å holde åpent 1 time lenger så vi kunne more oss litt lenger. Han ga meg også privatskyss på motorsykkelen sin, og tilbydde meg å kjøre den haha - men ansvarlig som jeg er vet jeg bedre enn å kjøre i beruset tilstand. Fikk derfor tilbudet om å møte han på politistasjonen dagen etter så jeg kunne prøve, men siden mesteparten av "dagen derpå" ble tilbrakt i senga fikk jeg ikke gjort det da heller.

Tirsdag morgen møtte vi opp med noen venner av de jeg reiste med, som har kjøpt seg buss(!!) og renovert den til et lite hjem på fire hjul som de skal bo i og reise rundt med fra Costa Rica, opp til Canada og ned igjen i løpet av et år. Det høres såååå fantastisk ut! Kan ikke vi og gjøre sånn, Vegard? PLIIIIIIS

Vi ble med de til en strand litt utenfor San Juan, hvor vi koste oss hele dagen med volleyball og taco. Jeg presterte selvfølgelig å sovne på stranda i en times tid, for så å bli vekket av en stor bølge som prøvde å ta med seg alle tingene mine.  Ikke fullt så gøy når jeg hadde både kamera og mac i sekken, men de overlevde!

Jeg, som har blitt nokså lei av alkohol(skylder på Buenos Aires), bestemte meg for å dra tilbake til hotellet tidlig, mens de andre fortsatte festingen i partyhjemmet på fire hjul. Ikke en avgjørelse jeg angrer det minste på, siden vi måtte ta buss i 7 timer tilbake til León i dag, med tidenes dårligste sjåfør. Så her er jeg nå! Tilbake i senga mi, og leser meg opp på hvor jeg kan reise i påskeferia.

• Publisert: 26.03.2015, 05:00
  • 8 kommentarer
  • Isla de Ometepe

• Publisert: 21.03.2015, 04:30
  • Kategori: Nicaragua
  • Det er så godt å kose seg i eget selskap noen ganger, så i går bestemte jeg meg heller for å dra ut og spise alene. Etter en kjempegod middag, muligens den beste jeg har hatt siden Argentina, ble jeg invitert over til nabobordet. Der koste vi oss med shots, margarita og vin til vi til slutt måtte gå da restauranten stengte. Etter en koselig kveld med mye latter og litt bading i restaurantens fontene, inviterte de meg til å bli med de å reise videre. Det er så lett å bli kjent med andre når man reiser alene! Vet ikke hvor mye tid jeg har brukt på å planglegge og booke div denne langhelga, men plutselig frista det litt mer å være spontan. Så etter frokost på Garden Café i dagtidlig, ble jeg med de til Isla de Ometepe. Og her er vi altså nå, og storkoser oss!

Vi har akkurat spist middag, etter en ridetur på stranda i solnedgangen.(Skal poste bilder senere)

^Hostellet jeg sov på natt til i dag(fredag), på 6 mannsrom med noen som hadde drukket litt for mye i går og ikke vaska opp spyet etter seg.. Det var foresten en av de gutta som spurte meg ut på middag i går, såååå glad jeg sa nei takk til det! Så der lå jeg da, og koste meg med spylukt hele natta.

Jeg rakk ikke å se så mye av Granada på den korte tida jeg var der, så må nok reise tilbake en helg. Det lille jeg så var iallfall kjempefint!

..med mange søte og små caféer.

Enda en vulkan, det er vulkaner overalt her.

Jeg har fått nytt objektiv til kameraet og storkoser meg med å zoome inn på alt som er, hehe.

Tut tut her kommer taxi'n på tre hjul

Stranda som hører til hotellet vi bor på nå. Det er forresten ferskvann da Isla de Ometepe er en øy(isla) i Nicaraguas største innsjø - så stor at du ikke kan se til andre enden. Også er det haier her.

Her er de jeg reiser med! Tre kjempekoselige "kiwi'er" :)

Nå har jeg dusja i varmt vann for første gang siden januar! Fysøren det var godt.
    Nå skal jeg krype inn under dyna og få meg litt skjønnhetssøvn, før det er opp til en ny dag med nye eventyr i morgen!

• Publisert: 21.03.2015, 04:30
  • 10 kommentarer
  • Bondelivet i Nicaragua

• Publisert: 20.03.2015, 03:50
  • Kategori: Nicaragua
  • I forrige innlegg fortalte jeg bl.a. om de to første dagene av "klasseturen" vi på Spansk 2 her har hatt for å undersøke litt om livet her i Nicaragua. Tredje dagen undersøkte vi bondelivet, og med informasjonen vi har samlet opp gjennom de ukene vi har vært her, kunne vi sammenligne livet til en liten og en stor produsent, og hvilke forskjeller det innebærer å jobbe for de to. På tirsdag hadde vi presentasjon i klassen, hvor vi tok for oss forskjellene rundt helse mellom de to "arbeiderne". Konklusjonen var at de som arbeider hos store prudusenter som Caña de Azucar, produsenten av rom her i Nicaragua, har generelt langt dårligere helse enn de som jobber på mindre gårder. Dette er pga av alle sprøytemidlene de store gårdene bruker, som resulterer i at flere av arbeiderne utvikler hudsykdommer og kronisk nyresvikt.

I helgen ble jeg i León, siden utviklingstudentene kom hjem fra 3 uker feltarbeid. På lørdag feira vi noen bursdager, og koste oss med noen drikkeleker før vi endte opp på en "club". Må innrømme jeg savner utelivet i Buenos Aires.. Men det er jaggu godt å slippe fyllesyka.

Resten av helgen ble brukt foran dataskjermen med serier, filmer og popcorn kos.

Ellers har det ikke skjedd noe spesielt denne uka.. Var på kino i går da, og så Focus med Will Smith, så nå skal jeg passe litt bedre på tingan mine! Er forresten uten tlf nok en gang......kjipt, men samtidig veldig godt. Mest kjipt da. Merker det største problemet jeg har hatt de siste 10 dagan har vært å ikke vite hva kl er til en hver tid. Så i dag har jeg funnet fram ei fin klokke jeg fikk av Vegard en stund tilbake, den eneste klokka jeg noengang har hatt som koster over hundrelappen. Priorities.

Nå er det torsdag, og jeg har reist til Granada! So far, so good. Jeg er på dormroom og tre briter jeg deler rom med har allerede invitert med ut på middag og noen drinker. Så koselig!

Que tengan un buen fin de semana!
    (God helg!)

• Publisert: 20.03.2015, 03:50
  • 4 kommentarer
  • Chinandega

• Publisert: 13.03.2015, 06:39
  • Kategori: Nicaragua
  • Nå er jeg tilbake i senga mi etter to interessante dager på "klassetur".

På onsdag dro vi til Chinandega, hvor vi først besøkte en klinikk og fikk høre om blant annet mishandling. Det var flere kvinnelige ofre som sto frem med voldektshistoriene sine og hvordan de hadde blitt mishandlet i hjemmet. Vi fikk også høre om arbeidsforholdene til de som jobber på plantasjene i området. Etter lunsj dro vi til La Comunidad, et samfunn med fattige familier som jobber på bananplantasje like ved. Der fikk vi høre litt om livene deres og at de f.eks. ikke har tilgang på rent vann. Det var også veldig interessant å høre om, selv om jeg lett ble distrahert av de titalls ungene som sprang rundt og lekte seg med tomme brusflasker og ville at jeg skulle ta bilde av de... Noe de syntes var hysterisk morsomt! Ikke før senere på kvelden tenkte jeg over at de hadde stått og studert bildene lenge og at andre måtte peke de ut for dem da de ikke selv var klar over hvordan de så ut. Det å ha noe å se speilbildet sitt i er altså ingen selvfølge.

I dag, altså 2. dagen av klasseturen, fikk vi omvisning på fabrikken til den Nicaraguanske romprodusenten Flor de Caña, der de beskrev en helt annen virkelighet enn hva vi har blitt kjent med gjennom studiet her. Det er helt sykt hvilken fasade de putter på. De skryter av at 30% av arbeidskraften deres er fattige menn de har vært så snille å gi arbeid, men nevner ikke hvor mye penger de sparer på å gi 100 mann minstelønn contra det å bruke dyre maskiner. Ei nevner de heller hvor dårlige arbeidsvilkår disse mennene har, og at mange sliter med kronisk nyresvikt pga arbeidet de gjør. Eller at flere tusen barn har dødd av å spise karamell lignende rottegift plassert på jordene rett ved huset deres.

Nå står forresten roomie og prøver å fange kakkerlakker på badet. Når det er sagt må jeg nesten nevne at en av de vi studerer med her hadde våknet opp midt på natten av at ei rotte spiste på hånda hans som hang ned fra senga... Har heldigvis ikke sett noen rotter her enda da! Men mus, det har vi..(Merk: Jeg hyler og resepsjonist tror jeg bare leker meg)

• Publisert: 13.03.2015, 06:39
  • 0 kommentarer
  • Estelí & Somoto

• Publisert: 09.03.2015, 06:53
  • Kategori: Nicaragua
  • Etter 3 timer med buss kom vi frem til Estelí fredag kveld. Der var vi fire stk som fant oss et greit og enkelt hostell med dobbeltrom for 6$ natta, mens resten av gjengen koste seg på 10mannsrom for 9$/per pers. Nokså fornøyd med det funnet! Etter å ha kommet oss godt til rette, vandret vi noen blokker til nærmeste spisested. Jeg betalte 17 córdobas for middagen min, noe som tilsvarer rundt 5(!!!) norske kroner. Ja, det går altså ann å leve billig som turist.

Lørdag spiste vi gallo pinto frokost, as usual, før vi koste oss på bussen til Somoto i 2,5 time, hvor vi måtte stå mesteparten av turen. Vel fremme i Somoto ble vi hentet med pick up og kjørt mot grensen til Honduras. Like ved grensen, så nærme at jeg fikk velkomstmld fra et Honduransk tlf selskap, startet vi ferden vår gjennom Cañon de Somoto. En 4 timers tur hvor vi gikk, vasset, svømte, hoppet, tok bilder, frøs og koste oss med nydelig landskap og godt selskap. Sånn for å summere opp kort. Vi så haugevis av flaggermus, en stor edderkopp som løp på vannet, hester, kuer, okser, et esel og sikkert noen andre dyr også. Også fikk vi servert bakt potet(<3!) før bussturen tilbake til Estelí.

^Honduras i enden

^Honduras

med herlige Hanna & Nina <3

små barn drikker smått og leker godt

Kvelden ble tilbrakt på restaurant med chilensk og argentinsk vin før vi endte opp med å mimre tilbake til barndommen i et huskestativ.

I dag prøvde vi å sove lenge, hallo, søndag tross alt, og endte med å stå opp så sent som... 08! Etter noen rastløse timer spiste vi frokost og skravlet litt før vi fartet hjem til León og koste oss med pizza og en etterlengtet dusj.

Vel hjemme på hostellet møtte Astrid & jeg to Parguyanere som skal bo her i 10 dager. De var veldig hyggelige og jeg tror aldri jeg har møtt noen så frempå med å bli kjent med nye mennesker. Vi bablet i vei og før vi visste ordet av det hadde de tatt bilder med oss og lagt oss til på facebook.

Er det ikke fint her? <3

• Publisert: 09.03.2015, 06:53
  • 0 kommentarer
  • Mobilblogg i farta

• Publisert: 06.03.2015, 19:54
  • Kategori: Nicaragua
  • Føler det er onsdag, om ikke tirsdag, men neida, nå er det plutselig blitt fredag igjen. Uka har nok en gang bestått av skole, yoga og å spise ute så det er ikke stort å oppdatere dere med annet enn litt bilder :)

Jeg har forresten også bestilt flybillett til Vegard(kjæreste), så han kan komme og besøke meg. Så nå gleder jeg meg som bare det og teller ned dager til vi skal reise rundt i Costa Rica igjen! Og ikke minst til å møte familien min der, som jeg ikke har sett siden juni 2013!!

Nå reiser jeg straks bort på weekendtur med noen venninner, og satser på ei fin helg med godt selskap!