Silje Morønning

Hadebra Nicaragua

• Publisert: 28.04.2015, 11:13
  • Kategori: Nicaragua
  • Tre mnd har gått og oppholdet i Nicaragua er over for denne gang! Det har vært tre veldig fine mnd, og jeg sitter igjen med mange gode minner.

Jeg har campa i hengekøye på ei øy, jeg har blitt solbrent utallige ganger, vært på fisketur, tryna ned en vulkan, fått mange gode internasjonale venner, reist alene gjennom og feira påske i Sentral Amerika triangelet(Honduras, El Salvador & Guatemala), tråkka på en kaktus auu!!, vært på konsert, shopping, sightseeing, svømt gjennom et canyon fyllt med flaggermus, besøkt det fattigste samfunnet i Nicaragua, vært på romfabrikk, lært om produksjon og arbeidernes rettigheter her, råna firhjuling og blitt stoppa av politiet, bestukket en politimann, nakenbada for så å måtte gå uten klær gjennom en havneby kl 9 på en mandag morgen, ridd i solnedgangen og opp en vulkan, sett nyutklekkede skilpaddeunger, sovna i et basseng, svømt i fine laguner, ziplina, opplevd mayaruinene i Guatemala og nesten tråkka på den farligste slangen i Latin Amerika, hitchhika i El Salvador & Guatemala. kjørt buss i noen hundre timer, vært uten tlf i 2 mnd, blitt latinavegeterianer, forelska meg i yoga, sett mange fine solnedganger; den fineste fra toppen av et mayatempel og fått politieskorte på motorsykkel.. og alt dette mens jeg har studert et semester i Nicaragua. Nok en gang har jeg hatt det kjempefint.

Jeg er utrolig takknemlig for alle de gode minnene, og mest av alt - alt jeg har lært her. Både om meg selv, og verden vi lever i.

Noen av bildene over tilhører Ina Gundersen & Marthe Kalleklev.

Nå er kl halv fire midt på natta, og det er på tide å legge seg!

• Publisert: 28.04.2015, 11:13
  • På hesteryggen opp vulkanen Masaya

• Publisert: 21.04.2015, 20:05
  • Kategori: Nicaragua
  • Som dere så i forrige innlegg begynte helga kjempefint, og den kunne ikke ha fortsatt bedre! Søndag spiste vi god frokost på Garden café i Granada før vi tok buss til byen Masaya. Derfra gikk turen videre til en vulkan, også kalt Masaya. Der var det muligheter for å ri opp, og det var utrolig godt å komme seg opp på hesteryggen igjen. Sist gang jeg ridde var for nøyaktig en mnd siden på Isla de Ometepe, langs stranden i solnedgangen. Det var fantastisk! Tok dessverre ikke med meg kameraet  på den rideturen og fikk derfor ingen bra bilder å vise dere. Det ble heller ingen spesielt bra fra denne turen, da guiden ikke helt skjønte at han måtte fokusere først - heldigvis fikk jeg noen brukbare. Astrid har aldri ridd før, så det var artig å kunne være med henne første gangen.

Etter ei times tid fikk vi nok av varmen fra vulkanen og dro videre til markedet i Masaya. Der fikk vi kjøpt oss ei hengekøye hver, og jeg slo på stortromma og kjøpte en av de dyreste, til hele 300 kroner! Gleder meg til å henge den opp når jeg kommer hjem til Norge! Den er heklet av de lokale i Masaya, med masse fine mønster på siden, og i en kjempefin turkis farge.

Søndag måtte vi tilbake i León, da vi skulle trekke muntlig eksamen i går(mandag). Nå har vi frem til torsdag morgen på å forberede oss. Kan ikke tro at vi allerede er så og si ferdig. Etter muntlig får jeg to eksamensoppgaver som skal leveres i midten av mai, også er første året av bacheloren gjennomført.

Korset i bakgrunnen symboliserer både "inngangen til helvete" og presten som var modig nok til å gå ned i vulkanen for å ta prøver av "gullet".

• Publisert: 21.04.2015, 20:05
  • 8 kommentarer
  • Granada & Las lsletas

• Publisert: 21.04.2015, 04:18
  • Kategori: Nicaragua
  • Etter eksamen på fredag, dro Astro & jeg til Granada for en siste helgetur sammen. Vi har jo delt rom siden januar, og dette er siste uka vår sammen før hun reiser videre til Karibien, og jeg til Costa Rica. Helga var en kjempesuksess og startet med sightseeing rundt om i byen med hestekjerre, sjokoladefabrikk, båttur, litt bading og ikke minst; veldig godt selskap.

• 2 kommentarer
  • Siste skoledag i León

• Publisert: 16.04.2015, 19:38
  • Kategori: Nicaragua
  • Tiden går fortsatt kjempefort og vi er allerede ferdig med siste skoledag! I morgen har vi skriftlig eksamen, og om en uke er vi ferdig med muntlig og klar for en siste fest med medstudenter. Jeg synes egentlig ikke det er så veldig trist, for dessto nærmere jeg kommer slutten her i León, dessto kortere tid er det til Vegard kommer! <3

Siste dag på studiesenteret måtte selvfølgelig nytes i bølgene!

• Publisert: 16.04.2015, 19:38
  • 0 kommentarer
  • Avslutningsfest med utviklingsstudier

• Publisert: 16.04.2015, 16:44
  • Kategori: Nicaragua
  • Forrige fredag startet vi kl 14 med å feire at vi ble kvitt utvekslingsstudierstudentene. Haha, neida. De hadde en egen avslutningsfest, både fordi kurset deres ble ferdig før våres og for å vise oss alle de fine bildene de har tatt under fieldwork. Det var en kjempekoselig kveld, med mye (dårlig) dansing, godt humør og godt selskap. Planen var egt å reise bort den helga, men lørdag morgen frista senga litt mer.

• 2 kommentarer
  • Et slag i trynet

• Publisert: 10.04.2015, 08:12
  • Kategori: Triángulo de Centroamérica
  • Etter å ha skrevet forrige innlegg, ble resten av dagen tilbrakt på kjøpesenter i San Salvador, hvor jeg overraskende nok kun kjøpte meg 5 ting - noe jeg er veldig glad for etter å ha sjekka nettbanken. Det er ikke billig å være student altså. Etter shopping dro jeg ut for å spise, litt for mye tydeligvis da en mann ropte "dæven for en mage!" til meg på tur hjem. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har fått spørsmål eller kommentarer om magen min i løpet av det siste halvåret. I Argentina ble jeg spurt hvor mange mnd jeg hadde igjen, ikke hvor langt jeg var på vei, eller om jeg i det hele tatt var gravid, men hvor mange mnd jeg hadde igjen! "Har jeg virkelig fått så stor mage?" spurte jeg en kompis like etter, med litt svekka selvtillit. "Njæææ, nææii, altså, mmm, du har jo spist mye da"........Ikke akkurat det svaret jeg håpet på. Heh.

Neste dag reiste jeg videre kl 5 på morgenen, og etter utallige timer på buss også den dagen, kom jeg endelig frem til León i 8-tiden på kvelden. På siste bussen fra grensen og til León satt det en veldig ekkel mann på setet bak, som visste å irritere meg, bl.a. med å vekke meg for så å spørre "er du fortsatt trøtt?". En stund senere gikk han dog litt lengre og jeg kjente en hånd smyge seg nedover siden min. Før jeg visste ordet av det hadde jeg snudd meg og klaska til trynet hans, et såkalt bitchslap. Dæven, det var godt. Jeg har blitt tafsa på og befølt flere ganger her, med dette var første gangen jeg fikk gjort tilbake med noe annet enn ord. Han syntes ikke det var like godt, og prøvde å slå meg. Heldigvis endte det med at han ble dratt vekk og kastet av bussen før han ble bedt om å aldri ta den igjen.

Jeg kom altså tilbake mandag kveld, og nå er det allerede natt til fredag. Tida går så utrolig fort. Neste uke starter vi med 1. eksamen, om under 2 uker er hele semesteret ferdig og vi har tatt farvell, om 2 1/2 uke er jeg i Costa Rica og venter på Vegard på flyplassen. Og nå, nå ligger jeg i senga og leser meg opp på hva jeg skal gjøre til høsten igjen, som også ligger rett rundt hjørnet.

#Nicaragua #SentralAmerika #Reise #Utdanning

• Publisert: 10.04.2015, 08:12
  • Heldig "gringa" på reisefot

• Publisert: 05.04.2015, 23:06
  • Kategori: Triángulo de Centroamérica
  • Jeg kan ikke tro hvor mye flaks jeg hadde i går.

Lørdag begynte med noen skuffende besøk innom forskellige bussbyråer for å fikse bussbillett tilbake til Guatemala city, som et første steg på veien tilbake til Nicaragua. Siden det er påskeferie var dessverre alt utsolgt frem til tirsdag, og i den tro om at alt håp var ute for en lettvint reise tilbake, gikk jeg for å spise frokost. På bordet ved siden av meg satt en kjempekoselig familie på 5, som etter litt småprat inviterte meg til å sitte på med de tilbake til Guate. Jeg sa selvfølgelig ja, og etter å ha blitt med de til hotellet deres mens de pakket sakene sine, starta vi den 11 timers bilturen. Altså, jeg elsker å reise alene! Det er så utrolig lett å komme i snakk med andre, og få muligheter man ellers ikke ville fått. De var som sagt kjempehyggelige, så mye av turen besto av å snakke og å tulle litt med tvillingejentene på litt under 2 år. Jeg får babydilla med en gang jeg ser en søt liten unge, men etter 11 timer fant jeg ut at det kanskje ikke bare er fryd og gammen, spesielt ikke når det er dobbelt opp. Så jeg holder fortsatt på tanken om å vente noen år til, også kanskje ikke få så mange som 8 unger slik jeg har tulla med Vegard om. Haha.

De kjørte meg til bussterminalen i Guate, hvor jeg håpa på å få plass på en buss samme kveld, det var nok litt optimistisk. Bussterminalen hadde stengt 4 timer tidligere, men siden faren i familien som kjørte meg kjente en som jobba der, kom da altså vennen hans og jobbet ekstra for min skyld. Han fikk også skaffet sovested til meg, da alt egt var fullt. Heldigvis hadde bussbyrået et uåpnet hotell, som jeg fikk til "special price" helt alene! Så i natt har jeg altså kosa meg på dobbeltrom og kava rundt naken i resepsjonen. Neida. Siden det visstnok ikke var trygt å gå 3 blokker alene kl 5 i dagtidlig, fra hotellet til terminalen, kom sjefen for Ticabuss og hentet meg på hotellet i bil. Der var jeg igjen superheldig, hvor de hadde en no-show kunde på bussen kl 6, som jeg da altså fikk plassen til. Hvis ikke måtte jeg ha håpet på at det samme skulle skje kl 14, eller ha ventet opp til 2 dager - da alt også der var fullt.

En annen ting jeg hadde veldig flaks med var at jeg gikk 2 blokker for å kjøpe meg drikke på en bensinstasjon i går kveld, og da jeg skulle gå tilbake begynte en mann å følge etter meg, fort. En ganske ubehagelig opplevelse som fort kunne endt helt annerledes hadde det ikke vært for det koselige paret som eide hotellet jeg sov på, som tilfeldigvis akkurat da var på tur tilbake for å nevne at jeg måtte huske på å låse døren da det ikke var det tryggeste nabolaget - no shit.

Med andre ord bestod hele gårsdagen min av ren flaks, som førte til at jeg sparte masse tid, masse penger, fikk møtt mange hyggelige mennesker og i det hele tatt kom meg fra A til B.
    Når det er sagt er jeg forresten i San Salvador nå! Skal sove her i natt før jeg reiser kl 5 i morgentidlig i retning Nicaragua. Haha, skulle prute med taxisjåføren i sta(taxi her er svindyrt) : Kjører du meg til x for 5$? (hun på hotellet sa det kostet minst 6$, og jeg var alt for sulten til å stresse med buss)
    Taxisjåfør: mmmm, går 4$ greit?

Klargjøring til langfredagsfeiring med prossesjoner i gatene i Flores. De startet kl 6 på morgenen..

..og etter folketoget som varte i en drøy halvtime 12 timer senere, ble alt visket bort.

Møter selvfølgelig også andre "ensomme" reisende. Alltid koselig å prates over et måltid! Spesielt når det måltidet innebærer muligens verdens beste pizza, med blåmuggost nam nam <3

Nå har jeg kosa meg med pannekakefrokost med sjokolade, banan og sirup <3 og lest en koselig mail jeg fikk av familien fra i går, hvor de inviterte meg til å tilbringe siste feriedagen med dem - som jeg dessverre måtte takke nei til da jeg nå er i El Salvador. Må nok ha gjort et godt inntrykk der altsa! Eller kanskje de bare ville ha hjelp til å passe på tvillingene? Haha.Uansett, det er ikke uten grunn at latinamerikanere blir omtalt som det varmeste folket i verden! Føler jeg blir kjent med hjelpsomme, omtenksomme og ikke minst koselige personer her hver dag. Igjen, kan jeg nok takke det at jeg reiser alene.

• Publisert: 05.04.2015, 23:06
  • Atitlán, Flores & Tikal

• Publisert: 03.04.2015, 17:28
  • Kategori: Triángulo de Centroamérica
  • Etter forrige innlegg har jeg besøkt Lago de Atitlán og Tikal, samt tilbrakt rundt 32 timer på buss; deriblandt en som fikk motorstopp midt i ødemarka kl 3 på natta - noe jeg ikke hadde tenkt noe mer over hadde det ikke vært for alle de lokale som frika ut og ble redd for å bli angrepet og frastjålet alt de hadde. Jeg ble også litt bekymret siden jeg dagen før møtte på noen turister som hadde blitt angrepet av to menn med machetes(store kniver) på tur opp en vulkan, og frastjålet alt de hadde med seg før de ble slått i bakken. Det skjedde selv om de hadde meg seg guide og var like i nærheten av parkinngangen. Jeg hører stadig vekk slike "skrekkhistorier", men har heldigvis ikke vært i noen lignende situasjon så langt på den lille påsketuren min. I stedet har jeg kosa meg med nydelige utsikter, hiking i jungelen, aper hoppende i trærne over meg og solnedgang fra et Maya tempel. På tur tilbake gjennom jungelen i bekmørket, denne gangen med sti, tråkka jeg nesten på den mest dødelige slangen i Guatemala, Barba Amarilla, heldigvis skrek noen "SLANGE!!", så jeg rakk å hoppe vekk. Det kunne fort gått veldig galt hvis ingen hadde ropt ifra... Guiden fortalte meg etterpå at om man blir bitt er man død innen 40 min! Ganske sykt at en så liten skapning som en babyslange på 40 cm kan gjøre det med kun et lite bitt. Etter denne lille hendelsen er jeg litt mer skeptisk til å telte i Costa Rica... Har jo helst lyst til å leve et langt og fint liv med Vegard <3

Lago de Atitlán

Fine hosteller mitt i Antigua

Flores, Guatemala

Tikal

Jeg klarte ikke å få et eneste brukbart bilde av apene, da de var helt i hundre og hoppa frem og tilbake.

Solnedgang fra et av mayatemplene utover Tikal riket.

Nå har jeg nettopp kosa meg med frokost med utsikt over innsjøen rundt den lille øya jeg har sovet på i natt, kalt Flores. Den er en legende som sier at hvis man drikker av vannet blir man enten værende her for alltid, eller så reiser man og kommer rask tilbake for å også bo her, for alltid. Guiden fra mayaturen i går tulla med at han skulle sjenke meg på det vannet. Han syntes visst det var litt urettferdig at jeg er i landet hans i under ei uke, mens jeg har tilbrakt over 1 1/2 år i Costa Rica, Argentina & Nicaragua. Men nei, nå savner jeg Lula litt for mye, og kjenner det er på tide å reise hjem snart. Jeg savner også snø, og misunner alle i Norge som kan kose seg på fjellet i påskesola med kvikklunsj, solo, kakao og de man er glad i. Men men, det blir vel påske neste år også?

• Publisert: 03.04.2015, 17:28
  • 4 kommentarer
  • Guatemala Antigua

• Publisert: 01.04.2015, 08:13
  • Kategori: Triángulo de Centroamérica
  • Søndag, etter å ha cruisa rundt i San Salvador med buss på leting etter et sted å spise frokost, bestemte jeg meg for at det var på tide å komme seg ut av byen. Jeg ville egt innom noen små landsbyer litt nord for San Salvador, men siden jeg ikke fant noen ledige hosteller(alt er booka pga påskeferie), ble det Guatemala city i stedet, eller Guate, som alle kaller det..

"Jeg skal til Guatemala city, er dette riktig buss?" "Den her går til Guate" "Åja"...også går jeg unna og leter videre, de neste to buss sjåførene jeg spør sier det samme, og jeg fortsetter å lete, frem til noen endelig forteller meg at Guate er Guatemala city... Jaddaaa, Silje på tur alene.

Etter 4 lokalbusser(det er viktig å spare 40$ på å ikke ta en buss hele veien, men i stedet kose seg med 1/10 av standaren og dobbelt så lang reisetid), kom jeg frem til Guate. På hostellet ble jeg møtt av en hasjsky, og veldig fnisete backpackere. Latinamerika ass.

Mandag ble brukt på å gå litt rundt i city´n, før jeg fant meg buss til Antigua, en kjempekoselig liten by, som dere ser på bildene nedenfor. På bussen ble jeg kjent med noen franskmenn som ikke skjønte et ord engelsk, og svææært lite spansk, som har reist rundt i Latin Amerika i 5 mnd(!!!) uten språkproblemer, som de sa. Hvordan de har klart det er et meget godt spørsmål, som jeg ikke fikk noe svar på da fransken min er litt rusten. Bussen skulle egt ta 1 time, men som alt annet her tar det gjerne 3 x så lang tid som man blir fortalt. Det er ikke uten grunn at alle landa her har egne navn for treigheta si; Argentime, Nicatiempo, Salvatarde, Guatemaaaala. Og om man skal møte noen til et bestemt tidspunkt, kommer de som regel ikke før en time senere. Det er jo som skrevet tidligere Nicaraguanere i klassen min, og de har ikke kommet tidsnok til en eneste time de siste 2 mnd... Nicatiempo indeed. Eller Latinatid som jeg har begynt å kalle det.

--??Antigua er kjempefint! Kunne helt klart blitt her noen mnd, om det ikke hadde vært for de skyhøye turistprisene. Jeg ELSKER cafélivet, og det er så innmari mange fine caféer her å velge mellom. I dag gikk jeg rundt i to timer sulten fordi jeg ikke klarte å bestemme meg for hvilken café jeg skulle spise på da alle fristet. Og det er jo litt begrenset hvor mye jeg kan spise. Så da ble det vin på et sted, og mat med litt mere vin på et annet. Etter supergod mat og facetime med typen(ja, det kan bli litt ensomt å spise alene), koste jeg meg på spa med manikyr, pedikyr, en times massasje, kroppskrubb og ansiktmaske. Heh, ja, jeg har nok brukt mere penger bare i dag enn hva jeg har gjort de siste 2 ukene. Jeg er egentlig veldig flink til å spare penger her, men når jeg først begynner å bruke penger er det så vanskelig å stoppe, spesielt etter litt vin. Så nå har jeg bestilt meg dyr buss til i morgenkveld. Velvel, slipper iallfall stresset med lokalbusser og dobbelt reisetid da, også får jeg reist på nattet så jeg sparer egt ekstra tid og penger på overnatting. Jeg har bodd på to forskjellige hosteller her, da jeg ikke fant et som var ledig to netter på rad, igjen, pga påskeferierush - og treige meg tenker jo ikke på å bestille sovested før samme dag, eller ikke bestille i det hele tatt og bare gå rundt å lete. Jaja, jeg kan jo ikke være helt perfekt heller da.

Kort oppsumering: Jeg er nå i Guatemala og koser meg fortsatt på reisefot!

Hva heter du?
      - SIL  JE,  SI LI  E
    Zile?
     -.............ES I EL JE E

..og slik kan det fortsette helt til jeg finner noe å skrive på.

Tenk dere å måtte ha denne samtalen her hver (jævla) gang noen spør hva jeg heter.
    Hvorfor måtte du kalle meg Silje, mamma?? Tonje & Linda(søstre) fikk enkle navn som alle her ville forstått, mens jeg får ett som ingen, INGEN forstår. Og ikke bare det, men Linda betyr søt og vakker jente, og Tonje betyr gudinne. Og navnet mitt? Det betyr blind det, BLIND.

Guatemala Antigua

Siden det er påske er det parader her hele tiden, ofte med store statuer som 30 mann bærer på.

Gatehunder overalt. Vil så gjerne ta de med meg hjem <3

Hunden de har på hostellet jeg er nå, sjekk øynene!