Silje Morønning

Hadebra Nicaragua

• Publisert: 28.04.2015, 11:13
  • Kategori: Nicaragua
  • Tre mnd har gått og oppholdet i Nicaragua er over for denne gang! Det har vært tre veldig fine mnd, og jeg sitter igjen med mange gode minner.

Jeg har campa i hengekøye på ei øy, jeg har blitt solbrent utallige ganger, vært på fisketur, tryna ned en vulkan, fått mange gode internasjonale venner, reist alene gjennom og feira påske i Sentral Amerika triangelet(Honduras, El Salvador & Guatemala), tråkka på en kaktus auu!!, vært på konsert, shopping, sightseeing, svømt gjennom et canyon fyllt med flaggermus, besøkt det fattigste samfunnet i Nicaragua, vært på romfabrikk, lært om produksjon og arbeidernes rettigheter her, råna firhjuling og blitt stoppa av politiet, bestukket en politimann, nakenbada for så å måtte gå uten klær gjennom en havneby kl 9 på en mandag morgen, ridd i solnedgangen og opp en vulkan, sett nyutklekkede skilpaddeunger, sovna i et basseng, svømt i fine laguner, ziplina, opplevd mayaruinene i Guatemala og nesten tråkka på den farligste slangen i Latin Amerika, hitchhika i El Salvador & Guatemala. kjørt buss i noen hundre timer, vært uten tlf i 2 mnd, blitt latinavegeterianer, forelska meg i yoga, sett mange fine solnedganger; den fineste fra toppen av et mayatempel og fått politieskorte på motorsykkel.. og alt dette mens jeg har studert et semester i Nicaragua. Nok en gang har jeg hatt det kjempefint.

Jeg er utrolig takknemlig for alle de gode minnene, og mest av alt - alt jeg har lært her. Både om meg selv, og verden vi lever i.

Noen av bildene over tilhører Ina Gundersen & Marthe Kalleklev.

Nå er kl halv fire midt på natta, og det er på tide å legge seg!

• Publisert: 28.04.2015, 11:13
  • 6 kommentarer
  • På hesteryggen opp vulkanen Masaya

• Publisert: 21.04.2015, 20:05
  • Kategori: Nicaragua
  • Som dere så i forrige innlegg begynte helga kjempefint, og den kunne ikke ha fortsatt bedre! Søndag spiste vi god frokost på Garden café i Granada før vi tok buss til byen Masaya. Derfra gikk turen videre til en vulkan, også kalt Masaya. Der var det muligheter for å ri opp, og det var utrolig godt å komme seg opp på hesteryggen igjen. Sist gang jeg ridde var for nøyaktig en mnd siden på Isla de Ometepe, langs stranden i solnedgangen. Det var fantastisk! Tok dessverre ikke med meg kameraet  på den rideturen og fikk derfor ingen bra bilder å vise dere. Det ble heller ingen spesielt bra fra denne turen, da guiden ikke helt skjønte at han måtte fokusere først - heldigvis fikk jeg noen brukbare. Astrid har aldri ridd før, så det var artig å kunne være med henne første gangen.

Etter ei times tid fikk vi nok av varmen fra vulkanen og dro videre til markedet i Masaya. Der fikk vi kjøpt oss ei hengekøye hver, og jeg slo på stortromma og kjøpte en av de dyreste, til hele 300 kroner! Gleder meg til å henge den opp når jeg kommer hjem til Norge! Den er heklet av de lokale i Masaya, med masse fine mønster på siden, og i en kjempefin turkis farge.

Søndag måtte vi tilbake i León, da vi skulle trekke muntlig eksamen i går(mandag). Nå har vi frem til torsdag morgen på å forberede oss. Kan ikke tro at vi allerede er så og si ferdig. Etter muntlig får jeg to eksamensoppgaver som skal leveres i midten av mai, også er første året av bacheloren gjennomført.

Korset i bakgrunnen symboliserer både "inngangen til helvete" og presten som var modig nok til å gå ned i vulkanen for å ta prøver av "gullet".

• Publisert: 21.04.2015, 20:05
  • 8 kommentarer
  • Granada & Las lsletas

• Publisert: 21.04.2015, 04:18
  • Kategori: Nicaragua
  • Etter eksamen på fredag, dro Astro & jeg til Granada for en siste helgetur sammen. Vi har jo delt rom siden januar, og dette er siste uka vår sammen før hun reiser videre til Karibien, og jeg til Costa Rica. Helga var en kjempesuksess og startet med sightseeing rundt om i byen med hestekjerre, sjokoladefabrikk, båttur, litt bading og ikke minst; veldig godt selskap.

• Siste skoledag i León

• Publisert: 16.04.2015, 19:38
  • Kategori: Nicaragua
  • Tiden går fortsatt kjempefort og vi er allerede ferdig med siste skoledag! I morgen har vi skriftlig eksamen, og om en uke er vi ferdig med muntlig og klar for en siste fest med medstudenter. Jeg synes egentlig ikke det er så veldig trist, for dessto nærmere jeg kommer slutten her i León, dessto kortere tid er det til Vegard kommer! <3

Siste dag på studiesenteret måtte selvfølgelig nytes i bølgene!

• Publisert: 16.04.2015, 19:38
  • Avslutningsfest med utviklingsstudier

• Publisert: 16.04.2015, 16:44
  • Kategori: Nicaragua
  • Forrige fredag startet vi kl 14 med å feire at vi ble kvitt utvekslingsstudierstudentene. Haha, neida. De hadde en egen avslutningsfest, både fordi kurset deres ble ferdig før våres og for å vise oss alle de fine bildene de har tatt under fieldwork. Det var en kjempekoselig kveld, med mye (dårlig) dansing, godt humør og godt selskap. Planen var egt å reise bort den helga, men lørdag morgen frista senga litt mer.

• Isla de Ometepe & San Juan del Sur

• Publisert: 26.03.2015, 05:00
  • Kategori: Nicaragua
  • Isla de Ometepe var fantastisk!

På lørdag leide vi oss to firhjulinger og råna rundt øya, og slapp heldigvis unna en kraftig bot(kjøre uten førerkort) med litt skandinavisk/new zealandsk flørting med politibetjenten. Det lønner seg å være blond i Latin Amerika altså! Samme dag prøvde vi også canopy, som var kjempegøy!

ikke rart det er mange føll her..

Søndag tok vi ferge og taxi til San Juan del Sur, et massivt turiststed her i Nica. Der koste vi oss med 2 for 1 drinker på Sunday Funday, og dansa og mora oss til vel etter at sola sto opp. Jeg ble god venn med en politibetjent som fikk sjefen på ene utestedet til å holde åpent 1 time lenger så vi kunne more oss litt lenger. Han ga meg også privatskyss på motorsykkelen sin, og tilbydde meg å kjøre den haha - men ansvarlig som jeg er vet jeg bedre enn å kjøre i beruset tilstand. Fikk derfor tilbudet om å møte han på politistasjonen dagen etter så jeg kunne prøve, men siden mesteparten av "dagen derpå" ble tilbrakt i senga fikk jeg ikke gjort det da heller.

Tirsdag morgen møtte vi opp med noen venner av de jeg reiste med, som har kjøpt seg buss(!!) og renovert den til et lite hjem på fire hjul som de skal bo i og reise rundt med fra Costa Rica, opp til Canada og ned igjen i løpet av et år. Det høres såååå fantastisk ut! Kan ikke vi og gjøre sånn, Vegard? PLIIIIIIS

Vi ble med de til en strand litt utenfor San Juan, hvor vi koste oss hele dagen med volleyball og taco. Jeg presterte selvfølgelig å sovne på stranda i en times tid, for så å bli vekket av en stor bølge som prøvde å ta med seg alle tingene mine.  Ikke fullt så gøy når jeg hadde både kamera og mac i sekken, men de overlevde!

Jeg, som har blitt nokså lei av alkohol(skylder på Buenos Aires), bestemte meg for å dra tilbake til hotellet tidlig, mens de andre fortsatte festingen i partyhjemmet på fire hjul. Ikke en avgjørelse jeg angrer det minste på, siden vi måtte ta buss i 7 timer tilbake til León i dag, med tidenes dårligste sjåfør. Så her er jeg nå! Tilbake i senga mi, og leser meg opp på hvor jeg kan reise i påskeferia.

• Publisert: 26.03.2015, 05:00
  • 8 kommentarer
  • Isla de Ometepe

• Publisert: 21.03.2015, 04:30
  • Kategori: Nicaragua
  • Det er så godt å kose seg i eget selskap noen ganger, så i går bestemte jeg meg heller for å dra ut og spise alene. Etter en kjempegod middag, muligens den beste jeg har hatt siden Argentina, ble jeg invitert over til nabobordet. Der koste vi oss med shots, margarita og vin til vi til slutt måtte gå da restauranten stengte. Etter en koselig kveld med mye latter og litt bading i restaurantens fontene, inviterte de meg til å bli med de å reise videre. Det er så lett å bli kjent med andre når man reiser alene! Vet ikke hvor mye tid jeg har brukt på å planglegge og booke div denne langhelga, men plutselig frista det litt mer å være spontan. Så etter frokost på Garden Café i dagtidlig, ble jeg med de til Isla de Ometepe. Og her er vi altså nå, og storkoser oss!

Vi har akkurat spist middag, etter en ridetur på stranda i solnedgangen.(Skal poste bilder senere)

^Hostellet jeg sov på natt til i dag(fredag), på 6 mannsrom med noen som hadde drukket litt for mye i går og ikke vaska opp spyet etter seg.. Det var foresten en av de gutta som spurte meg ut på middag i går, såååå glad jeg sa nei takk til det! Så der lå jeg da, og koste meg med spylukt hele natta.

Jeg rakk ikke å se så mye av Granada på den korte tida jeg var der, så må nok reise tilbake en helg. Det lille jeg så var iallfall kjempefint!

..med mange søte og små caféer.

Enda en vulkan, det er vulkaner overalt her.

Jeg har fått nytt objektiv til kameraet og storkoser meg med å zoome inn på alt som er, hehe.

Tut tut her kommer taxi'n på tre hjul

Stranda som hører til hotellet vi bor på nå. Det er forresten ferskvann da Isla de Ometepe er en øy(isla) i Nicaraguas største innsjø - så stor at du ikke kan se til andre enden. Også er det haier her.

Her er de jeg reiser med! Tre kjempekoselige "kiwi'er" :)

Nå har jeg dusja i varmt vann for første gang siden januar! Fysøren det var godt.
    Nå skal jeg krype inn under dyna og få meg litt skjønnhetssøvn, før det er opp til en ny dag med nye eventyr i morgen!

• Publisert: 21.03.2015, 04:30
  • 10 kommentarer
  • Bondelivet i Nicaragua

• Publisert: 20.03.2015, 03:50
  • Kategori: Nicaragua
  • I forrige innlegg fortalte jeg bl.a. om de to første dagene av "klasseturen" vi på Spansk 2 her har hatt for å undersøke litt om livet her i Nicaragua. Tredje dagen undersøkte vi bondelivet, og med informasjonen vi har samlet opp gjennom de ukene vi har vært her, kunne vi sammenligne livet til en liten og en stor produsent, og hvilke forskjeller det innebærer å jobbe for de to. På tirsdag hadde vi presentasjon i klassen, hvor vi tok for oss forskjellene rundt helse mellom de to "arbeiderne". Konklusjonen var at de som arbeider hos store prudusenter som Caña de Azucar, produsenten av rom her i Nicaragua, har generelt langt dårligere helse enn de som jobber på mindre gårder. Dette er pga av alle sprøytemidlene de store gårdene bruker, som resulterer i at flere av arbeiderne utvikler hudsykdommer og kronisk nyresvikt.

I helgen ble jeg i León, siden utviklingstudentene kom hjem fra 3 uker feltarbeid. På lørdag feira vi noen bursdager, og koste oss med noen drikkeleker før vi endte opp på en "club". Må innrømme jeg savner utelivet i Buenos Aires.. Men det er jaggu godt å slippe fyllesyka.

Resten av helgen ble brukt foran dataskjermen med serier, filmer og popcorn kos.

Ellers har det ikke skjedd noe spesielt denne uka.. Var på kino i går da, og så Focus med Will Smith, så nå skal jeg passe litt bedre på tingan mine! Er forresten uten tlf nok en gang......kjipt, men samtidig veldig godt. Mest kjipt da. Merker det største problemet jeg har hatt de siste 10 dagan har vært å ikke vite hva kl er til en hver tid. Så i dag har jeg funnet fram ei fin klokke jeg fikk av Vegard en stund tilbake, den eneste klokka jeg noengang har hatt som koster over hundrelappen. Priorities.

Nå er det torsdag, og jeg har reist til Granada! So far, so good. Jeg er på dormroom og tre briter jeg deler rom med har allerede invitert med ut på middag og noen drinker. Så koselig!

Que tengan un buen fin de semana!
    (God helg!)

• Publisert: 20.03.2015, 03:50
  • 4 kommentarer
  • Chinandega

• Publisert: 13.03.2015, 06:39
  • Kategori: Nicaragua
  • Nå er jeg tilbake i senga mi etter to interessante dager på "klassetur".

På onsdag dro vi til Chinandega, hvor vi først besøkte en klinikk og fikk høre om blant annet mishandling. Det var flere kvinnelige ofre som sto frem med voldektshistoriene sine og hvordan de hadde blitt mishandlet i hjemmet. Vi fikk også høre om arbeidsforholdene til de som jobber på plantasjene i området. Etter lunsj dro vi til La Comunidad, et samfunn med fattige familier som jobber på bananplantasje like ved. Der fikk vi høre litt om livene deres og at de f.eks. ikke har tilgang på rent vann. Det var også veldig interessant å høre om, selv om jeg lett ble distrahert av de titalls ungene som sprang rundt og lekte seg med tomme brusflasker og ville at jeg skulle ta bilde av de... Noe de syntes var hysterisk morsomt! Ikke før senere på kvelden tenkte jeg over at de hadde stått og studert bildene lenge og at andre måtte peke de ut for dem da de ikke selv var klar over hvordan de så ut. Det å ha noe å se speilbildet sitt i er altså ingen selvfølge.

I dag, altså 2. dagen av klasseturen, fikk vi omvisning på fabrikken til den Nicaraguanske romprodusenten Flor de Caña, der de beskrev en helt annen virkelighet enn hva vi har blitt kjent med gjennom studiet her. Det er helt sykt hvilken fasade de putter på. De skryter av at 30% av arbeidskraften deres er fattige menn de har vært så snille å gi arbeid, men nevner ikke hvor mye penger de sparer på å gi 100 mann minstelønn contra det å bruke dyre maskiner. Ei nevner de heller hvor dårlige arbeidsvilkår disse mennene har, og at mange sliter med kronisk nyresvikt pga arbeidet de gjør. Eller at flere tusen barn har dødd av å spise karamell lignende rottegift plassert på jordene rett ved huset deres.

Nå står forresten roomie og prøver å fange kakkerlakker på badet. Når det er sagt må jeg nesten nevne at en av de vi studerer med her hadde våknet opp midt på natten av at ei rotte spiste på hånda hans som hang ned fra senga... Har heldigvis ikke sett noen rotter her enda da! Men mus, det har vi..(Merk: Jeg hyler og resepsjonist tror jeg bare leker meg)

• Publisert: 13.03.2015, 06:39
  • Estelí & Somoto

• Publisert: 09.03.2015, 06:53
  • Kategori: Nicaragua
  • Etter 3 timer med buss kom vi frem til Estelí fredag kveld. Der var vi fire stk som fant oss et greit og enkelt hostell med dobbeltrom for 6$ natta, mens resten av gjengen koste seg på 10mannsrom for 9$/per pers. Nokså fornøyd med det funnet! Etter å ha kommet oss godt til rette, vandret vi noen blokker til nærmeste spisested. Jeg betalte 17 córdobas for middagen min, noe som tilsvarer rundt 5(!!!) norske kroner. Ja, det går altså ann å leve billig som turist.

Lørdag spiste vi gallo pinto frokost, as usual, før vi koste oss på bussen til Somoto i 2,5 time, hvor vi måtte stå mesteparten av turen. Vel fremme i Somoto ble vi hentet med pick up og kjørt mot grensen til Honduras. Like ved grensen, så nærme at jeg fikk velkomstmld fra et Honduransk tlf selskap, startet vi ferden vår gjennom Cañon de Somoto. En 4 timers tur hvor vi gikk, vasset, svømte, hoppet, tok bilder, frøs og koste oss med nydelig landskap og godt selskap. Sånn for å summere opp kort. Vi så haugevis av flaggermus, en stor edderkopp som løp på vannet, hester, kuer, okser, et esel og sikkert noen andre dyr også. Også fikk vi servert bakt potet(<3!) før bussturen tilbake til Estelí.

^Honduras i enden

^Honduras

med herlige Hanna & Nina <3

små barn drikker smått og leker godt

Kvelden ble tilbrakt på restaurant med chilensk og argentinsk vin før vi endte opp med å mimre tilbake til barndommen i et huskestativ.

I dag prøvde vi å sove lenge, hallo, søndag tross alt, og endte med å stå opp så sent som... 08! Etter noen rastløse timer spiste vi frokost og skravlet litt før vi fartet hjem til León og koste oss med pizza og en etterlengtet dusj.

Vel hjemme på hostellet møtte Astrid & jeg to Parguyanere som skal bo her i 10 dager. De var veldig hyggelige og jeg tror aldri jeg har møtt noen så frempå med å bli kjent med nye mennesker. Vi bablet i vei og før vi visste ordet av det hadde de tatt bilder med oss og lagt oss til på facebook.

Er det ikke fint her? <3

• Publisert: 09.03.2015, 06:53
  • Mobilblogg i farta

• Publisert: 06.03.2015, 19:54
  • Kategori: Nicaragua
  • Føler det er onsdag, om ikke tirsdag, men neida, nå er det plutselig blitt fredag igjen. Uka har nok en gang bestått av skole, yoga og å spise ute så det er ikke stort å oppdatere dere med annet enn litt bilder :)

Jeg har forresten også bestilt flybillett til Vegard(kjæreste), så han kan komme og besøke meg. Så nå gleder jeg meg som bare det og teller ned dager til vi skal reise rundt i Costa Rica igjen! Og ikke minst til å møte familien min der, som jeg ikke har sett siden juni 2013!!

Nå reiser jeg straks bort på weekendtur med noen venninner, og satser på ei fin helg med godt selskap!

• Publisert: 06.03.2015, 19:54
  • Managua

• Publisert: 02.03.2015, 00:14
  • Kategori: Nicaragua
  • Avsluttet siste innlegg med å nevne at jeg skulle på konsert på onsdag, og det var jeg! Vi var en stor gjeng fra kulturtudier som tok buss til Teatro Rubén Darío i Managua, hovedstaden, for å høre Katia Cardenal synge. Hun har faktisk vært i Norge flere ganger og har to album med kun oversettelser av Alf Prøysen sanger.

På torsdag var det tid for yoga igjen, og på fredag dro jeg tilbake til Managua i håp om å finne objektiv til kameraet. Sov der i to netter før jeg kom hjem i dag, uten ny linse. Det finnes nemlig ikke her, herregud, noe så teit. De selger Canon kamera i flere butikker, men ikke noe som helst annet utstyr. Så da sitter jeg her da, med et speilreflekskamera jeg ikke kan bruke. Flott. Blir med andre ord iphone bilder på bloggen i en god stund fremmover.

Det er egt ikke så mye å gjøre i Managua, og jeg skjønner godt hvorfor flere reisende bare hopper over hovedstaden helt. Jeg reiste med roomien min, Astrid, og vi brukte mesteparten av tiden på kjøpesentre og kino, da vi så både teateret og Plaza de la Revolución på onsdag før konserten. Vi var på kino både på fredag og lørdag hvor vi så The Kingsman og The imitation Game og spiste masse karamelisert popcorn, i hvert fall jeg da! Namnam! Det er så godt!

Og nå har enda ei uke passert og jeg ligger i senga mi igjen og tenker at tida nok en gang har gått kjempefort, men det er jo egt bare bra! Dessto "kortere" tid til jeg møter Vegard i Costa Rica! <3

Og om tida plutselig en dag ikke skulle gå så fort, ja da har jeg iallfall funnet ut at Siri forteller helt forferdelig dårlige vitser...

• Publisert: 02.03.2015, 00:14
  • 11 kommentarer
  • Nytt hjem i Nicaragua

• Publisert: 25.02.2015, 21:39
  • Kategori: Nicaragua
  • Tiden siden forrige innlegg har nok en gang gått kjempefort! På fredag var vi en stor gjeng som samla oss på hostellet våres for å spille Mafia og spise pizza, det var veldig koselig. På lørdag flyttet vi til et nytt hostell.. som er SUPERFINT! Skal lage et lite bildeinnlegg en dag så dere får se. De som jobber her er kjempehyggelige, vi har terrasse med fin utsikt, mange sitteplasser både ute og inne, et stort og fint kjøkken, også er vi mer sentalt, ganske fornøyd! En temmelig stor oppgradering fra forrige hostell.. Det sier vel litt når ikke en eneste taxisjåfør jeg har hatt hitill har så mye som hørt om León de Oro(gamle hostellet), mens her trenger vi ikke å si adressen engang da alle vet hvor det er. Både søndag og lørdag ble derfor brukt på chille på hostellet, studere litt og nyte det fine nye "hjemmet" mitt.

På tirsdag, altså i går, hadde vi foredrag hele dagen, før jeg dro rett til yoga. Etter en time med litt tøy og bøy var det tid for filmkveld, som kulturstudier arrangerer hver tirsdag. Vi så "In the Time of Butterflies", som handler om det forskrudde styret i Den Dominikanske Republikk på slutten av 80-tallet. En både spennende og lærerik film jeg anbefaler på det sterkeste.

Og nå sitter jeg bare her, i spansktimen, og lærer om alt jeg lærte i Argentina. Litt dumt å ta samme nivå to ganger, men samtidig så er det jo godt å friske opp i hukommelsen litt.

Etter skolen i dag får jeg det kjempetravelt siden jeg må rekke bussen til hovedstaden hvor jeg skal på konsert, men det skal jeg fortelle mer om i neste innlegg!

Besos!

• Publisert: 25.02.2015, 21:39
  • 6 kommentarer
  • Barnehjem & yoga i Nicaragua

• Publisert: 19.02.2015, 20:41
  • Kategori: Nicaragua
  • Etter skole på fredag, ble jeg med tre andre studenter til Barrilete, et barnehjem som tilbyr skolehjelp. Det var kjempekoselig, og ungene var så skjønn! Har aldri fått en så koselig velkomst før. Vi fikk en liten omvisning før vi satte oss ned for å bli kjent med ungene og hjelpe de med lekser. Jeg ble plassert med unger i 10-13 års alderen, som var mer interessert i å høre om kjæresten min i Norge og om vi kysser hverandre eller ikke, enn å gjøre lekser. Lånte bort tlf min til ei nydelig lita 5 år gammel jente, som syns det var kjempeartig å ta bilder av seg selv med solbrillan mine. Herregud så skjønn. Fikk dessverre ikke mer enn 1 1/2 time der, da jeg måtte rekke yogatime, men tenker å reise tilbake 2-3 ganger i uka mens jeg er her.

Og ja, du leste riktig. Jeg har begynt med yoga! Skal på 3. timen i efta, og jeg elsker det! Det er power yoga, noe som passer meg ypperlig da jeg ikke er særlig sterk, men gjerne skulle vært det! Når jeg skriver yoga ser dere sikkert for dere at jeg sitter i meditasjonstilling og ja, tøyer og strekker ellernosånt - men nei, det er faktisk ganske kjett(eller, det synes iallfall jeg da). De to timene jeg har hatt så langt har jeg vært gjennomvåt av svette og helt skjelven i kroppen. Det er så godt å kjenne at man har rørt på seg! Noen av øvelsene vi gjør er nokså tunge, og selv om jeg gjerne sku likt å si at jeg klarer alle - så gjør jeg ikke det. Men med to timer i uka regner jeg med å forbedre meg ganske mye på 2 mnd.

Da jeg kom til León hadde jeg aldri prøvd yoga, men nå er jeg helt hekta, bitt av yoga basillen. De som kjenner meg vet at jeg aldri har vært noe særlig flink til å trene eller svette frivillig, og aller helst kommet med unnskyldninger for å slippe gymtimen, men akkurat yoga - det liker jeg veldig godt! Og det kom til rett tid, kjenner jeg begynner å bli passelig lei av å ikke få på meg noen av klesplaggene jeg tok med meg hit, eller at magefettet samler seg i bilringer rundt magen. 13 kg fra Argentina som har funnet seg godt til rette.. De skal bort innen eksamen i april. Må nok kanskje trutte med litt mer enn yoga for å få til det, men det er et steg i riktig retning iallfall.

Vi har en dyrebutikk rett ved hostellet våres: kamp med meg selv hver dag om å ikke kjøpe disse nydelige valpene.

Klem fra varmen!

• Publisert: 19.02.2015, 20:41
  • 2 kommentarer
  • Just another week in paradise

• Publisert: 17.02.2015, 14:07
  • Kategori: Nicaragua
  • De siste dagene har gått kjempefort! På fredag sjekket vi(Astrid & jeg) ut katedralet, den store turistattraksjonen her i León, før hele kulturstudier dro til León Viejo. León Viejo, altså gamle León by, ble grunnlagt i 1524 av spanske erobrere, og forlatt drøyt 100 år senere da kolonistene bestemte seg for å flytte byen litt lengre vest. Ruinene av León Viejo ble gjenoppdaget i 1967 og er nå på UNESCOs verdensarvliste. Haha, det er litt mer interessant å lære om historie når man står midt i ruinene, og ikke bare sitter i klasserommet i Norge og ser på bilder i læreboka. Etter å ha sett León Viejo og lært litt om dens historie, dro vi videre. En times gåtur senere var vi fremme ved en nydelig lagune - Laguna del Tigre.

På lørdag sto fisketur og camping for tur. Vi reiste på morgenkvisten, og etter en liten stund i båt, stoppet vi innom et skilpaddereservat. Der fikk vi se nyklekkede skilpaddeunger før ferden gikk videre. Noen vaskebjørner og en fisk senere var vi fremme ved campen. Vi badet og koste oss, spiste god fisk og gikk en kveldstur bortover stranda i håp om å se flere skilpadder, i stedet fikk vi nyte en klar stjernehimmel og noe vi trodde var et vulkanutbrudd. Men der tok vi feil, det var nemlig en stor brann noen hadde satt i gang for å tiltrekke og jakte iguanaer(som er ulovlig hvis noen lurte).

Noen timer senere lå vi i hengekøyene våre og drømte søtt, mens det blåste opp til mild storm. - Fikk låne ullundertøy av ei venninne og frøs til tross for at jeg var tulla inn i ett teppe i tillegg. Ingen varm og behagelig natt under stjernehimmelen med andre ord. Rundt åtte neste morgen var campen ryddet og vi dro for å spise frokost på en bar i nærmeste landsby. Etter en god Gallo pinto(ris og bønner) var det på tide å reise tilbake, og 4 timer, en vaskebjørn, en krokodille og en busstur senere var jeg hjemme igjen og tok meg en god og kald dusj.

Lærte på den vonde måten at det kan være nokså ubehagelig å tråkke på en kaktus.. Viktig å dokumentere før man tar det ut da.

Etter å ha slappet av noen timer, dro jeg og hun jeg deler rom med, Astrid, ut på "the-day-after-valentine-roomie-date". Vi koste oss med deilig mat, sjokoladefondant, vin, fyllehistorier og to stk meget snakkesalige servitører, hvor en ville at vi skulle lære sønnen på 7 år alfabetet på spansk, og den andre ville ha oss med ut på byn og lære oss salsa. Koselig det da!

I går var en ganske chill dag med 4 timer spanskseminar og foredrag. Ringte Vegard på facetime kl 3 i norsk tid, hehe, vanskelig å huske på tidsforskjellen hele tiden. Og som den gode kjæresten han er svarte han jo, halvveis i søvne stakkar. Fikk med andre ord ikke så mye ut av samtalen, annet enn at det var koselig å høre stemmen hans da såklart.

Nå har jeg nettopp stått opp og klokken er 07.00. Skal snart stikke til Monkey Republic hvor vi får servert frokost fra mandag til fredag, alt fra gallo pinto og havregrøt til pannekaker. Halv ni har jeg to timer med Latin Amerika studier, før jeg er ferdig for dagen. Kan vel ikke klage på for mye skole her akkurat? Ganske herlig å kunne studere i 12 uker, få like mye studiepoeng som de som studerer et helt semester i Norge, få mye mer ut av studiet(er jo tross alt i Lat Am., verdensdelen jeg studerer), kortere skoledager, færre innleveringer, mindre stress og for ikke å glemme sol og strand. Nei, så absolutt ikke noe å klage på!

• Publisert: 17.02.2015, 14:07
  • 4 kommentarer
  • Dagens gode gjerning

• Publisert: 12.02.2015, 06:49
  • Kategori: Nicaragua
  • It's all about the things you do
    All about the love you give

Let's change the world, step by step.

Her i Nicaragua er det et prosjekt kalt Aspanicasole, som støtter kreftsyke barn. Organisasjonen hjelper til med finansiering av begravelser til barn eller foreldre som har gått bort grunnet kreft, støtter økonomisk til behandliger og prøver også å gjøre en tung periode litt lettere. Dette er en veldig fin organisasjon som bidrar til å gjøre hverdagen til kreftsyke litt enklere, enten med medisiner, en tur til stranden, ekstra omsorg eller økonomisk hjelp.

De har ikke råd til å hjelpe alle, men med litt hjelp kan de hjelpe enda flere. Vi fikk vite om organisasjonen og det fine arbeidet de har gjort gjennom kulturstudier som har hjulpet de enten gjennom organisering av innsamlingsfester eller andre ting. Flere tidligere kulturstudiestudenter har bidratt, noe vi ønsker å gjøre i år også. Noen av de som studerer med kulturstudier her i Nicaragua, har derfor startet et innsamlingsprosjekt, hvor hver eneste krone går rett til Aspanicasole. Andre har valgt å tilbringe tid med barna, eller hjelpe til å bygge noe a la barnehage/sfo for de.

Om du vil lese mer om organisasjonen: http://journeynicaragua.org/social-pr?/children-with-cancer/

Du finner dem også på facebook ved å trykke på denne linken: https://www.facebook.com/aspanicasole.nicaragua?fref=ts

Hvis du vil være med å bidra, og gjøre dagens gode gjerning, setter Aspanicasole stor pris på økonomisk hjelp. Hver eneste krone teller! Penger kan settes inn på kontonummer 9801.22.42689

~

Vi har det veldig godt i Norge. Jeg er utrolig glad for at jeg har vært så heldig og vokst opp i et så bra land - men gud så store kontraster som finnes. Verden er så utrolig urettferdig.

Jeg hadde en lang og interessant samtale med ei dame fra en klesbutikk her om dagen, og selv om det ikke kom som noe kjempestort sjokk, er det likevel sykt å tenke over. Som dagligvare ansatt i Norge kan man tjene like mye på en halv dag, som hun tjener i løpet av en hel måned, hvor hun jobber dagen lang, hver dag.

Det vi ikke en gang merker går ut av lommeboka, kan hjelpe å redde et liv her nede.

Bildene er tatt fra nettsiden til Aspanicasole.

• Publisert: 12.02.2015, 06:49
  • Vulkanhiking i Nicaragua

• Publisert: 10.02.2015, 06:57
  • Kategori: Nicaragua
  • Men jø så fort som tida går! Vanskelig å tro at jeg i det hele tatt har vært her i over ei uke, men det har jeg jo. Det er faktisk ei hel uke siden jeg skrev forrige innlegg, selv om det kun føles som et par dager. Og selv om 3 mnd her i León hørtes lenge ut da jeg dro fra Norge i slutten av januar, har jeg nok en gang innsett at det er alt for lite tid! 4 mnd i Argentina var over før jeg rakk å gjør halvparten av det jeg hadde planer om. Så her skal jeg utnytte tiden litt bedre og prøve å få gjort så mye som mulig. Jeg har derfor meldt meg på fisketur til helgen, med overnatting i "bushen". Da jeg fikk info om fisketuren ble jeg fortalt at man vanligvis svømmer i et vann hvor det bor flere ville krokodiller. Men no worries, ingen har blitt angrepet, enda.

Vel, tilbake til hva jeg har gjort de siste dagene. Forrige uke fortsatte med studier, bading, spise ute, sole seg(merk:svidde magen, fikk miniblemmer og har nå flassa så jeg er sår), enda et introduksjonsmøte hvor vi fikk vite litt mer historie, om frivilig arbeid vi kan gjøre her, etc., velkomstfest hvor jeg drakk en drink for så 2 liter vann(!!) - hehh, tror jeg koste meg litt for mye i Buenos Aires gitt. På den positive siden har det ført til at jeg har bestemt meg for å ta det litt, eller, MYE mer med ro her. Med andre ord; ingen vinflasker til frokost eller tequilashots før eksamen.

På lørdag var jeg på en café kalt pan y paz (brød og fred) så og si hele dagen og studerte(merk: så på serier), før vi som bor her på hostellet León de Oro koste oss med hjemmelaget vegetartaco, nam nam! Jeg har blitt veldig vant til å legge meg tidlig her, og starter derfor også dagen litt tidligere enn vanlig. Elsker det! I Norge kan jeg godt sove til 10,11,12 uttpå dagen, mens her er jeg gjerne lysvåken halv syv. På søndag tok vi buss til vulkanen Cerro Negro, som vi brukte litt under en time på å bestige, hvor kanskje halvparten av tiden ble brukt på pauser for å nyte den fine utsikten*kremt*, for så 5 minutter på å springe, hoppe og tryne(au) ned. Noen skrubbsår her og der, vulkanstener i trusa, aske over stort sett hele kroppen og en opplevelse rikere! Cerro Negro er forresten en aktiv vulkan som hadde sitt siste store utbrudd for drøyt 16 år siden, og den er faktisk ikke eldre enn 165 år, en relativt ung vulkan! Jeg har også hørt at det i nærmeste fremtid ventes et nytt utbrudd, om det betyr 1 mnd, 5 år eller 15 vet jeg ikke, men hvor kult hadde det ikke vært å få med seg det? Da jeg var i Costa Rica i 2012-13 fikk jeg jo med meg et jordskjelv på 7,6 på ritcherskalaen - noe jeg aldri kommer til å glemme.

Dess mer å ta i, dess mer å vær glad i?

Da vi kom hjem fra vulkanhiking var alle meget møkkete og med et sterkt ønske om en kald dusj - selvfølgelig ble vannet borte. Litt sånt man nesten bare må venne seg til i dette landet. Vannet kom heldigvis tilbake nokså fort, etter at jeg hadde begynt å helle flaskevann over meg for å få bort det verste.

I dag har vi hatt kun 2 timer med spanskseminar, og ellers bare slappa av. Det er så kjett å gjøre ting her, mtp hvor varmt det er. I dag var det f.eks. 35 grader kl 10, og det er langt ifra den varmeste dagen vi har hatt.

Alle bildene jeg har tatt så langt er i helt rævva kvalitet, siden smarte meg ville se hvordan objektivet til speilreflekskameraet så ut innvedig - og dermed ødela det. Kanskje snart på tide å innse at jeg virkelig har null talent når det kommer til slike ting? Skal prøve å få tak i et nytt objektiv de nærmeste dagene, men litt usikker på om det jeg trenger i det hele tatt selges i Nicaragua.

Håper dere hjemme i Norge også har det bra, dere slipper iallfall å bli solbrent :)

• Publisert: 10.02.2015, 06:57
  • Livet er herlig i Nicaragua

• Publisert: 03.02.2015, 20:20
  • Buenos dias!

For det er det indeed, solen steker, himmelen er blå og jeg nyter livet på stranden her i Nicaragua.

De siste dagene har egentlig gått kjempefort! På søndag hadde vi velkomstmøte med kulturstudier, herregud så mange studenter vi er. De som egentlig skulle studere i Ghana dette semesteret er nemlig sendt hit i stedet pga ebolaviruset, noe jeg tror de fleste er ganske fornøyd med. Vi har iallfall storkoset oss så langt.

Etter velkomstmøtet på søndag, som ble holdt på et finfint hotell her i León, ble vi kjørt med buss til et utsiktspunkt hvor vi kunne se hele byen, og spise banan da selvfølgelig.

Kvelden ble tilbrakt på en mexicansk restaurant med en gruppe andre studenter, før det var tidlig til sengs før første skoledag.
    ..Som har blitt tilbrakt i hengekøye på stranden etter kun noen få timer med litt mer info og en liten test for å plassere oss i grupper. Etter å ha slaska litt rundt der noen timer, ble vi hentet med skolebussen og fikk en liten rundtur i León hvor vi blant annet stoppet og fikk se på noen svømmebasseng og et treningssenter etc.. også var det hjem i fem tiden for å dusje av seg svetta som hadde samla seg opp i løpet av dagen, før vegetarrestaurant sto for tur. Namnam! Skal prøve å bli litt sunnere her, typ kutte ned på brus og godteri, og slå inn en liten treningsøkt i ny og ned. Jeg og hun jeg deler rom med har allerede bestemt oss for å ha fast veggiemandag - så jeg tror det blir mange turer tilbake til den lille og koselige restauranten fra i går.

I dag har jeg hatt kun 2 timer med spansk, og var derfor ferdig med skole kl 10, chill ? nå er kl 13 og jeg slapper av litt etter lunsjen. Ligger i ei hengekøye, hører på bølgene bryte for så og sile seg oppover stranden, ser på surferne kose seg i vannet, og tenker, det der er meg om noen mnd.
    Har også badet i havet i dag, fysøren så herlig.

Hasta luego!

• Publisert: 03.02.2015, 20:20
  • 63 timer senere

• Publisert: 31.01.2015, 23:24
  • Kategori: Nicaragua
  • Etter 63 timer på reisefot, en natt i Oslo, en i Texas, 19 timer på fly, 12 i bil, mange hyggelige samtaler med andre reisende og taxisjåfører, noen tårer og mye svette, kom jeg endelig frem til León i Nicaragua i går kveld, hvor jeg fort fant meg ei seng. For øyeblikket bor jeg på et tomannsrom med privat bad, halleluja, med ei veldig hyggelig jente fra Bergen som kanskje ikke fikk en like så hyggelig velkomst da ei trøtt og gretten Silje kom og åpnet døren mer eller mindre i søvne i natt, ga et lite hei og sovnet igjen. I dag mårrest derimot var jeg litt mere snakkesalig og utkvilt, og sto opp halv sju for en liten spasertur til markedet. Litt senere uttpå morningen, ble jeg med en gruppe medstudenter for å spise frokost borti gata. Etter det ble det handlet inn nødvendig av shampoo, adapter og simkort, og spist fargerik is før jeg fant plassen min foran vifta på full styrke. Tar visst litt mer enn et par dager på reisefot for å venne seg til 35+grader, når man kommer fra kalde Norge.

Vel, det er godt å være fremme, selv om jeg savner kjæresten min litt. Man skulle tro jeg hadde blitt vandt til å reise ifra han til nå, men slik er det altså ikke. Han har heldigvis planer om å komme og besøke meg når jeg er ferdig med alt av eksamener, noe som vil si at jeg har mer eller mindre 12 uker på å savne han. Det er det forsåvidt flere som har planer om, så det blir koselig å se om han får med seg reisefølge fra Norge.

15 sekunder senere var isen, ikke spist, men smeltet bort. Notat til meg sjøl: Ikke ta deg tid til bilde neste gang du kjøper is for hele 4 kr.

• Publisert: 31.01.2015, 23:24
  • And the adventure continues

• Publisert: 20.01.2015, 20:08
  • Kategori: Nicaragua
  • Som jeg kanskje har nevnt tidligere skal jeg til Nicaragua for å fortsette studiene mine der. Nå er flybilletter bestilt og bank kontoen er 10 tusen kr blakkere, irriterende nok da jeg for noen uker siden fant billetter til halve prisen, men lite ante jeg at det kom til å øke så j*vlig. Jaja, sånn går det når man er litt treg.

Det er iallfall godt å endelig ha flybilletter i boks, vel nesten iallfall, presterte selvfølgelig å skrive mailadressen feil.

Jeg trenger ikke å ta flere vaksiner denne gangen da jeg allerede har alt jeg trenger, så ingen dyre utgifter der! En annen ting jeg dessverre må bruke litt penger på er en ordentlig sekk. Reiste med koffert til Argentina, noe som forsåvidt gikk greit, men med tanke på at jeg har tenkt til å reise litt mer rundt om i landet og naboland denne gangen, blir det nok enklere med en sekk. Tar derfor turen til Trondheim i morgen, da utvalget av back-packer sekker her i bøgda ikke er noe særlig å skryte av.

Ellers, har jeg bestilt meg nytt pass i dag, hvor jeg nok en gang ser ut som en zombie på bildet. På forrige bilde så jeg altså så jævlig ut at passkontrolløren i Uruguay ikke klarte å holde latteren inne, hehe, og med det gikk selvtilliten rett til værs! Han som jobbet i pass"luken" på politistasjonen i dag lurte selvfølgelig på hvor jeg har tenkt meg henn siden jeg trengte nytt pass. Nicaragua sa jeg. "HÆÆ, du kan ikke reise dit! Det er jo livsfarlig!"

Men det skal nok gå bra!